zaterdag 27 januari 2018

Hoe ziet jouw ideale White Album er als enkel album uit?

Het is misschien een hele rare vraag, maar beluisteren jullie The White Album nog wel eens helemaal? Van A tot Z? Op je stereoset of op je oren? Misschien herken je het: een plaat die je al jaren kent, luister je eigenlijk nauwelijks nog in zijn geheel. Je pakt er je favoriete nummers uit, of dat ene nummer dat je op dat moment even heel interessant vindt. Of herontdekt. Laatst ben ik er eens voor gaan zitten en heb ik The White Album, met hoofdtelefoon, weer eens helemaal beluisterd. Ik heb ook geprobeerd met nieuwe oren te luisteren en me heel erg op de plaat te concentreren. De conclusie? Ik was overdonderd. Zeker omdat ik nummer na nummer van de ene in de andere sfeer geslingerd werd. Ik was even vergeten hoe bijzonder het album als geheel was.





Luuk kwam met een lijst
Toch werd ik een tijdje geleden aan het denken gezet door Luuk, één van de vaste lezers van deze blog. Vorig jaar was hij in Amsterdam aanwezig bij de lezing die Jan Cees en ik gaven over Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band en voorzichtig blikten we samen al even vooruit naar 2018, het jaar waarin De Witte natuurlijk centraal zou staan. Door het jubileum en door The Analogues. Luuk besloot zichzelf een opdracht te geven: stel je voor dat The White Album een enkel album had moeten zijn. Dat er slechts 15 van de 30 nummers op dat ene album terecht hadden mogen komen. Welke nummers zouden dat dan moeten zijn? Ik vond het een interessante gedachte. Luuk ook. Hij ging naar huis en dacht diep na, beluisterde de plaat nog eens goed en stuurde me een paar dagen later zijn lijstje, waarover zometeen meer.


The Whiter Album
Wat vonden The Beatles en George Martin eigenlijk zelf van de gedachte dat The White Album een enkel album had moeten worden? Ik vond een filmpje waarin Ringo, George Martin, George en Paul daar hun mening over geven. Zo vond Ringo dat de plaat wel erg veel informatie bevatte en hadden het van hem best twee releases mogen worden: The White Album en The Whiter Album, zo grapte hij op zijn gebruikelijke nuchtere manier. George Martin ging kwalitatief altijd voor het hoogst haalbare en had graag de zwakkere nummers verwijderd om een heel sterk album over te houden. Daar maakte hij nooit een geheim van. Wellicht zat daar ook wel wat oud zeer bij, omdat hij bij een deel van het opnameproces niet betrokken is geweest. Grappig is het om te bedenken dat The White Album voor veel Beatlesliefhebbers juist hun favoriete plaat is.


It's the bloody Beatles, shut up!
George Harrison gaf toe dat er wel heel veel nummers beschikbaar waren omdat er rond die tijd heel veel 'ego's in de band waren, maar wat hem betreft was het een prima keuze om al die nummers uit te brengen. Waarom alles opsparen als je zoveel nieuwe muziek hebt? Paul was duidelijk: It's great, it sold, it's the bloody Beatles, shut up! Hebben we trouwens ooit uitspraken van John Lennon over dit onderwerp kunnen horen of lezen? [filmpje]



Wat vond de pers destijds?
De dubbelaar werd destijds over het algemeen heel positief ontvangen. De New York Times noemde het album fantasierijker dan voorgangers Sgt. Pepper en Magical Mystery Tour. Juist de enorme diversiteit in stijlen werd geroemd. Volgens The Sunday Times bevatte de plaat schoonheid, horror, verrassingen, chaos en orde. Jann Wenner van Rolling Stone omschreef de muziek als the history and synthesis of Western music en noemde het de beste plaat die The Beatles hadden gemaakt. Natuurlijk waren er ook minder positieve kritieken en werd het album door zijn enorme diversiteit aan stijlen juist ook weer inconsistent gevonden. En dat brengt ons weer terug bij de vraag: als jij één ijzersterke elpee mag maken van The White Album, wat zou daar dan op staan? 

Rolling Stone magazine, 21 december 1968


The White Album volgens Luuk
Over zijn lijstje schreef Luuk me: Nou, het viel me toch nog niet mee. Ik heb Blackbird er maar in gehouden omdat het er bijhoort. En ik heb ook Don't Pass Me By behouden omdat een Beatle-LP zonder Ringo-nummer niet kan:

 1. Back In The USSR
 2. Dear Prudence
 3. Glass Onion
 4. While My Guitar Gently Weeps
 5. Martha My Dear
 6. I'm So Tired
 7. Blackbird
 8. Piggies
 9. Don't Pass Me By
10. Birthday
11. Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey
12. Sexy Sadie
13. Helter Skelter
14. Revolution I
15. Savoy Truffle


Maak je eigen White Album!
Natuurlijk ben ik ontzettend benieuwd naar jullie White Albums. Laat me weten wat jullie plaat zou zijn. De spelregels zijn simpel: je mag 15 nummers kiezen. Ik zou het leuk vinden als je daarbij ook je ideale tracklist zou maken. Wat zou er, in welke volgorde, op een ouderwetse Kant A en Kant B hebben gestaan? Wat vind jij een sterke opener of de overduidelijke afsluiter van Kant A en wat is bijvoorbeeld het ultieme slotnummer? Deel je lijst als antwoord op deze blog of, nog leuker, via Twitter of Facebook, zodat er nog meer interactie met de andere lezers ontstaat. Natuurlijk is er ook ruimte voor motivatie. 



Welke invalshoek kies je?
Ik ben zelf ook nog aan het puzzelen. Ook met de invalshoek die ik zou moeten kiezen. Moet er bijvoorbeeld een Ringo-nummer op omdat dat nu eenmaal op elke Beatlesplaat het geval was, of ruil je zo'n track liever in voor een extra nummer van John? Hoort een vernieuwend nummer als Revolution 9 juist wel thuis op de plaat, of vind je het zo afschuwelijk dat je het liever weglaat? Wat doet recht aan het tijdsgewricht en de plek van de plaat in het totale oeuvre van The Beatles (met 'belangrijke' nummers), maar wat doet juist recht aan jouw eigen smaak (met vooral 'jouw favoriete nummers')? Wat dat betreft zou je misschien wel twee lijstjes willen maken. Ik beloof dat ik zelf ook met mijn White Album kom. Ondertussen kijk ik uit naar jullie lijst of lijstjes. 15 nummers hè....? ;-)





9 opmerkingen:

  1. Het album is eigenlijk te goed om er één album van te maken. Het feit dat in het bovenstaande lijstje van Luuk enkele van mijn vele favorieten (Mother Nature’s Son, Julia, Why don’t we do it in the road) ontbreken, bewijst dat. Eigenlijk kunnen we volstaan met Revolution 9 gewoon weg te laten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Frans, het is inderdaad een enorme uitdaging om de helft overboord te gooien. Dank voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Leuk, maar ook moeilijk. Kill your darlings! Ik zou kiezen voor kwaliteit boven volledigheid. Zo is revolution 9 interessant als experiment, maar nou niet echt lekker om naar te luisteren, net als Ringo's bijdrage. Nummers als Birthday en (Wild) Honey Pie weerspiegelen de goede sfeer in de studio, maar vind ik muzikaal niet zo boeiend. Mijn ideale lijst zou er zo uitzien:
    1.Back in the USSR 2.Dear Prudence 3.Glass Onion 4.While My Guitar Gently Weeps 5.Happiness is a Warm Gun 6.I'm So Tired 7.Blackbird 8.Rocky Raccoon 9.Why Don't We Do it in the Road 10.Yer Blues 11.Mother Nature's Son 12.Everybody's Got Something to Hide Except for Me and My Monkey 13.Sexy Sadie 14.Helter Skelter 15.Revoltion 1

    (Het zou natuurlijk nog beter zijn als er ook andere nummers uit dezelfde periode op zouden staan als Hey Jude en Lady Madonna.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moeilijke vraag! Ik vind de hele lp, op een enkel nummer na, ontzettend goed! Als ik toch zou moeten kiezen, dan volgt hier mijn lijstje.
      1. Revolution 2. I will 3. Happiness is a warm gun 4. Blackbird 5. Back in the USSR 6. While my guitar gently weeps 7. Julia 8. Honey pie 9. Long long long 10. Matha my dear 11. Savoy truffle 12. I’m so tired 13. Yer blues 14. Piggies 15. Dear prudence

      Verwijderen
    2. Beste JB, bedankt voor je lijst. Een mooie combi van stevige en zachte nummers, net zo divers als het album is. En eigenlijk horen Hey Jude en Lady Madonna ook op de plaat inderdaad. Dat zou tegelijkertijd de keuze nog moeilijker hebben gemaakt! ;-)

      Verwijderen
    3. Beste Itie, bedankt voor je lijst. Leuk dat Long Long Long er op staat. Dat nummer zie ik lang niet op alle lijstjes terug!

      Verwijderen
  3. Zal ik eens wat leuks zeggen. Nu ik de show van the Analogues heb gezien (The White Album) is Don´t Pass Me By .. enorm in waardering gestegen ... Dus misschien is dat nu wel mijn nummer 1 van het album.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat grappig en interessant Ramon! Ik ben benieuwd, maar dat ga ik zelf ervaren, wat zo'n nummer "live" doet! ;-)

      Verwijderen
  4. Het heeft iets misdadigs om een Beatles album in te korten waar zo veel historie omheen zit. Toch doe ik mee en verander ik dus ook de volgorde iets:

    1. Back in the U.S.S.R.
    2. Sexy Sadie
    3. Piggies
    4. Don't Pass Me By
    5. Dear Prudence
    6. Birthday
    7. Glass Onion
    8. While My Guitar Gently Weeps
    9. Yer Blues
    10. Blackbird
    11. Long, Long, Long
    12. Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey
    13. Cry Baby Cry
    14. Savoy Truffle
    15. Good Night

    BeantwoordenVerwijderen